Saturday, January 8, 2011

Usahawan Borong China: Optimis & Pesimis


Usahawan pesimis nampak penghalang,
Usahawan optimis nampak peluang.


Guangzhou adalah bandar metropolitan yang penuh warna-warni. Di sana terkumpulnya usahawan optimis seluruh China mencari rezeki melalui bisnes. Mengapa di Guangzhou? Kerana di Guangzhoulah pusat tumpuan dunia untuk mencari hampir semua jenis produk perniagaan.

Mengapa kami katakan usahawan warga China di Guangzhou optimis?

Mudah sahaja. Analoginya begini. Cuba anda bayangkan bangunan Mid-Valley MegaMall, Kuala Lumpur di dalam minda anda. Sekarang anda cuba kira ada berapa kedai yang menjual tekstil? Kamdar sahaja bukan! Buktinya ada di website www.midvalley.com.my.


Senarai Retailer Tekstil di Mid Valley 

Kita ambil contoh lain pula, jam tangan. Jumlah kedai yang menjual jam tangan di Mid Valley adalah 10 kedai sahaja. SAHAJA?



Senarai Retailer Jam di Mid Valley 


Usahawan pesimis tidak sukakan persaingan. 10 kedai baginya cukup banyak dan mampu menggangu jualan di kedainya. Bagaimana dengan senario di Guangzhou? . Untuk mereka yang tidak pernah ke Guangzhou, bayangkan semula bangunan Mid Valley tadi. Bayangkan di Guangzhou, bangunan yang lebih besar dari Mid Valley hanya menjual tekstil sahaja. Ya, ribuan kedai di dalam bangunan yang sama menjual tekstil!

Sudahlah lot kedai mereka di Plaza Borong Tekstil sangat kecil berbanding dengan saiz lot kedai biasa di Malaysia, sewanya pula jauh lebih tinggi! Benar bukan, usahawan warga China sangat optimis? Walaupun ramai pesaing menjual tekstil yang hampir serupa, mereka tetap meneruskan perniagaan. Itu bukan alasan untuk mereka mengeluh dan memberi 1001 alasan untuk tidak berniaga. Ini kerana mereka nampak peluang bisnes adalah cerah dan rezeki pasti ada untuk mereka yang berusaha.

Bagaimana pula dengan usahawan pesimis?

Usahawan yang pesimis tidak pernah nampak peluang, hanya penghalang. Mereka masih meneruskan perniagaan, tetapi penuh dengan keluhan dan cemuhan kepada pesaing mereka. Kerja mereka hanya mencari alasan, bukan menguatkan strategi untuk mengukuhkan perniagaan.

Jika anda berpeluang ke Guangzhou, anda juga mungkin akan menjadi salah satu daripada 2 jenis usahawan di atas, optimis atau pesimis. Sebahagian akan nampak banyak peluang perniagaan yang terdapat di China manakala sebahagian lagi hanya nampak penghalang.

Marilah kita berdoa agar Allah melindungi kita daripada nampak terlampau banyak penghalang di dalam dunia bisnes ini sehingga menutup semua peluang yang ada. Nauzubillah.





Siapakah GMTC?
Kami adalah syarikat latihan dan perundingan keusahawanan yang menawarkan kursusGuangzhou 101 khas untuk para usahawan yang berminat untuk memborong barangan terus dari negara China. Selain itu kami juga menganjurkan rombongan memborong ke China atau dikenali sebagai Guangzhou 102. Kursus Usahawan Borong yang akan datang adalah pada 15 Januari 2011. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web kami di sini.

No comments:

Post a Comment