Thursday, July 8, 2010

Usahawan Laut Biru


Untuk kekal kompetitif, usahawan Muslim wajar menjadikan "Strategi Laut Biru" sebagai aspirasi dalam membina rangka bisnes masing-masing. Ini kerana negara kita sedang berhadapan dengan cabaran global yang hebat dan jika para usahawan mahu kekal relevan, mereka perlu mengadaptasi Strategi Laut Biru yang telah diperkenalkan oleh W. Chan Kim dan Renee Mauborgue.

Buku karya mereka yang berjudul Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant mengupas secara terperinci akan peri pentingnya para usahawan memahami dan membaca angin perubahan dalam menghadapi persaingan perniagaan abad ke-21. Di dalam Modul 1, Kursus Usahawan Borong China yang dianjurkan oleh Great Minds Training and Consultancy - Guangzhou 101, kami mengambil peluang berkongsi dengan para usahawan tentang Strategi Laut Biru sebagai satu suntikan ide baru kepada mereka dalam perangkaan modul bisnes masing-masing.

Tanpa perancangan halatuju yang tepat, usahawan-usahawan baru mudah tersasar dari matlamat asal dan terpaksa berenang di dalam lautan merah bersama pesaing-pesaing yang lain. Proses ini akhirnya akan memakan diri para usahawan kerana berada di posisi pasaran yang sudah tepu dan pulangan keuntungan yang rendah dan minima.

No comments:

Post a Comment