Tuesday, October 5, 2010

Perniagaan Tradisional VS Perniagaan Internet

Dipetik dari buku Bagaimana Saya Boleh Menjadi Jutawan, tulisan Adam Khoo, terbitan PTS.


Di dalam Bab 9: Memulakan Perniagaan yang Mengutungkan Sambil Bekerja, Adam Khoo telah berkongsi pandangan beliau bagaimana kriteria untuk menjalankan perniagaan online yang berjaya. Selain itu mitos-mitos yang berlegar di dalam masyarakat tentang perniagaan internet juga dikupas dengan terperinci.

Menurut Adam Khoo, salah tanggapan masyarakat tentang perniagaan adalah ia mesti melibatkan modal yang besar. Selain itu, bisnes yang dijalankan perlu mempunyai kedai fizikal. Ini adalah anggapan dan agak-agak yang sangat merugikan masyarakat kita. Jika peluang untuk berniaga secara maya tidak diambil peluang dan tidak dimulakan, bagaimana mahu berangan-angan untuk memulakan perniagaan besar-besaran di kedai "brick and mortar"? Jauh panggang dari api.

Tuan Shamsudin Kadir di dalam bukunya, "Makan Gaji Tetapi Kaya" pula ada menyentuh bahawa makan gaji adalah pekerjaan yang paling tidak selamat! Bukan sebaliknya seperti tanggapan orang-orang tua dan ibu bapa kita. Keluarlah dari zon selasa anda sekarang dan mulalah berniaga. Mulakan dengan apa yang ada di tangan bak kata Chef Li, "Biar Kecil Asalkan Berhasil".

Antara langkah awal yang anda perlu lakukan adalah dengan mengintai peluang perniagaan yang ada di kelilinga anda. Tambah ilmu dengan membaca buku-buku yang berkualiti tinggi dan ditulis oleh pakar-pakar perniagaan dan mereka yang sudah berjaya menjadi jutawan dalam bidang keusahawanan. Buka mata dan buka minda, Insya-Allah anda berjaya!

Kami dengan berbesar hati menjemput mereka yang mahu meneroka peluang perniagaan dari China untuk mendaftar ke Kursus Usahawan Borong China kami yang akan diadakan pada 16 Oktober 2010 bersamaan dengan hari Sabtu, jam 2.00 petang. Maklumat lanjut, sila lawati laman web ini.


Siapakah Great Minds Training and Consultancy?
Kami adalah syarikat latihan dan perundingan keusahawanan yang menawarkan kursusGuangzhou 101 khas untuk para usahawan yang berminat untuk memborong barangan terus dari negara China. Selain itu kami juga menganjurkan rombongan memborong ke China atau dikenali sebagai Guangzhou 102. Kursus Usahawan Borong yang akan datang adalah pada 16 Oktober 2010. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web kami di sini. 

No comments:

Post a Comment